Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Проведено сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Реєстрація в Державному реєстрі - фізичних осіб»

, опубліковано 20 вересня 2021 о 11:22

В Головному управлінні ДПС у м. Києві 15 вересня 2021 року відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Реєстрація в Державному реєстрі - фізичних осіб».

Пропонуємо Вашій увазі відповіді на деякі запитання, які надійшли від платників податків під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія».

1. Як громадянину України отримати документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (далі – ДРФО)?

Відповідь: для отримання фізичною особою – громадянином України документа, що засвідчує реєстрацію в ДРФО необхідно:

1. Подати до контролюючого органу (далі – податковий орган) облікову картку фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (далі – Облікова картка за ф. № 1ДР) (додаток 2 до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 вересня 2017 року № 822). Для заповнення Облікової картки за ф. № 1ДР використовується паспорт з відміткою про реєстрацію місця проживання/перебування.

Якщо в паспорті відсутня інформація про реєстрацію місця проживання/перебування особи або така інформація внесена до безконтактного електронного носія, який імплантовано у зазначені документи, особа пред’являє:

довідку про внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі – Реєстр) та видані документи, що складається у формі витягу з Реєстру;

довідку про реєстрацію місця проживання/перебування особи, видану органом реєстрації, якщо після формування витягу з Реєстру змінилися дані щодо місця проживання особи;

довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або довідку, що підтверджує місцеперебування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї (за наявності таких документів).

Термін видачі документа, що засвідчує реєстрацію в ДРФО:

до 3-х робочих днів – у разі звернення до податкового органу за місцем проживання;

доо 5-ти робочих днів – у разі звернення до будь-якого податкового органу.

2. Звернутися до податкового органу, до якого подавалась Облікова картка за ф. № 1ДР для отримання документа, що засвідчує реєстрацію у ДРФО та пред’явити паспорт з відміткою про реєстрацію місця проживання/перебування.

2. Чи є підтвердженням достовірності реєстраційного номера дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) з ДРФО – платників податків, внесені до е-паспорта або е-свідоцтва про народження?

Відповідь: відповідно до п. 12, 13 ст. 3 Закону України від 20 листопада 2012 року «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»:

е-паспорт – паспорт громадянина України у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, оформленому засобами Єдиного державного демографічного реєстру (далі – Реєстр), разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), а також інформації про місце проживання (за наявності);

е-паспорт для виїзду за кордон – паспорт громадянина України для виїзду за кордон у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України для виїзду за кордон, оформленому засобами Реєстру, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом), а також інформації про місце проживання та податковий номер (реєстраційний номер облікової картки платників податків з ДРФО) (за наявності).

Згідно з п. 11 розд. IІІ Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 вересня 2017 року № 822 (далі – Положення № 822) фізична особа – платник податків може подавати дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків, зокрема як внесені до е-паспорта, е-паспорта для виїзду за кордон, е-свідоцтва про народження, так і окремо, як електронну копію документа, що засвідчує реєстрацію такої особи в ДРФО засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Портал Дія» (далі – Портал Дія), у тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія, за умови здійснення перевірки відповідності та підтвердження таких реєстраційних даних.

Перевірка відповідності та підтвердження даних про реєстраційний номер облікової картки платника податків реєстраційним даним особи, внесених до ДРФО, здійснюється Порталом Дія шляхом інформаційної взаємодії з ДРФО, з урахуванням вимог законодавства з питань захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

3. Як здійснюється взяття на облік в контролюючому органі фізичної особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність?

Відповідь: для взяття на облік фізична особа, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, подає особисто або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем свого постійного проживання заяву (для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність) за формою № 5-ОПП (далі – заява за ф. № 5-ОПП) та копію документа, що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності (далі – дозвіл на провадження професійної діяльності).

Взяття на облік фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюється у день отримання від них заяви за ф. № 5-ОПП.

Контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня взяття на облік надсилає платнику довідку про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань за формою № 34-ОПП.

Якщо фізична особа зареєстрована як фізична особа – підприємець та планує здійснювати незалежну професійну діяльність, то вона подає до контролюючого органу заяву за ф. № 5-ОПП з позначкою «Зміни» і копію дозволу на провадження професійної діяльності. Такий платник обліковується в контролюючому органі, як фізична особа – підприємець із ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

4. Яким чином малолітній особі (до 14 років) отримати документ, що засвідчує реєстрацію у ДРФО – платників податків у разі його втрати або зіпсування?

Відповідь: у разі втрати або зіпсування документа, що засвідчує реєстрацію у ДРФО малолітньої особи (до 14 років), один з батьків (усиновитель, опікун, піклувальник) подає до контролюючого органу заяву про внесення змін до ДРФО за формою № 5ДР, при цьому пред’являє документ, що посвідчує його особу, та свідоцтво про народження дитини.

Документ, що засвідчує реєстрацію у ДРФО малолітньої особи, видається одному з батьків контролюючим органом протягом трьох робочих днів з дня звернення ним за місцем проживання у разі пред’явлення:

свідоцтва про народження дитини;

документа, що посвідчує особу одного з батьків (усиновителя, опікуна, піклувальника);

в окремих випадках:

перекладу свідоцтва про народження, засвідчений в установленому законодавством порядку, якщо таке свідоцтво видане не українською мовою;

довідки про реєстрацію місця проживання/перебування, якщо інформація про реєстрацію місця проживання/перебування відсутня в документах, що посвідчують особу одного з батьків, або така інформація не співпадає з паспортними даними батька/ матері, який/яка подає відповідну заяву;

рішення про встановлення опіки (піклування), якщо документи подаються такою особою або підтвердження повноважень представника органу опіки (піклування).

При цьому, громадяни України, які не мають постійного місця проживання в Україні або тимчасово перебувають за межами населеного пункту проживання, можуть звернутися за отриманням документа, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі, до будь-якого контролюючого органу. У такому разі строк видачі документа може бути продовжено до п’яти робочих днів.

5. Як іноземцю та особі без громадянства отримати документ, що засвідчує реєстрацію у ДРФО – платників податків, в разі його втрати (зіпсування)?

Відповідь: в разі втрати (зіпсування) документа, що засвідчує реєстрацію у ДРФО іноземці та особи без громадянства) для повторного його отримання подають до контролюючого органу заяву про внесення змін до ДРФО за формою № 5ДР.

При цьому, для іноземців та осіб без громадянства видача документа, що засвідчує реєстрацію фізичних осіб у ДРФО, здійснюється відносно осіб, які перебувають на території України на законних підставах, з урахуванням вимог Порядку продовження строку перебування та продовження або скорочення строку тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства на території України, та Порядку обчислення строку тимчасового перебування в Україні іноземців, які є громадянами держав з безвізовим порядком в’їзду, на підставі засвідченого в установленому законодавством порядку перекладу українською мовою документа, що посвідчує особу іноземця чи особу без громадянства (після пред’явлення повертається), та копію такого перекладу (крім осіб, які мають посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання в Україні).

6. Яким чином іноземець (представник іноземця) може зареєструватись в ДРФО – платників податків та отримати документ, що засвідчує реєстрацію?

Відповідь: з метою реєстрації у ДРФО та/або отримання документа, що засвідчує реєстрацію у ДРФО, іноземець та особа без громадянства (його представник) може звернутися до відповідного контролюючого органу, подати облікову картку фізичної особи – платника податків (далі – Облікова картка № 1ДР), пред’являючи при цьому документ, що посвідчує особу, та засвідчений в установленому законодавством порядку його переклад українською мовою.

Представник іноземця чи особи без громадянства додає до Облікової картки № 1ДР документ, що посвідчує особу такого представника, та документ, що посвідчує особу довірителя, або його ксерокопії (з чітким зображенням), а також довіреність, засвідчену в нотаріальному порядку на проведення реєстрації у ДРФО та/або отримання документа, що засвідчує реєстрацію у ДРФО (після пред’явлення повертається) та її копію.

7. Протягом якого часу є дійсним РНОКПП - ФО?

 Відповідь: реєстраційні номери, що надаються фізичним особам (як резидентам, так і нерезидентам) зберігаються за ними протягом усього їх життя та у разі отримання такими особами іншого громадянства чи зміни громадянства не підлягають скасуванню та заміні, за винятком якщо після видачі облікової картки фізичної особи – платника податків встановлені порушення чи неточності при формуванні реєстраційних номерів.

8. Чи обов’язково отримувати РНОКПП малолітній особі, яка не отримує доходів та не має обов’язку щодо сплати податків?

Відповідь: платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об’єкти оподаткування або провадять діяльність (операції),  що   є   об’єктом   оподаткування   згідно   з  Податковим  кодексом  України (далі – ПКУ) або податковими законами, і на яких покладено обов’язок із сплати податків та зборів згідно з ПКУ (п. 15.1 ст. 15 ПКУ).

Згідно з п. 2 розд. I Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 № 822 (далі – Положення № 822), ДРФО створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які зобов’язані сплачувати податки, збори у порядку та на умовах, що визначаються ПКУ та іншими нормативно-правовими актами України, з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Отже, якщо фізична особа (в т.ч. малолітня особа) не має обов’язків щодо сплати податків, не отримує доходів, що підлягають оподаткуванню, та не підпадає під визначення платника податків, то підстав для включення відомостей про неї до ДРФО немає. ПКУ не передбачена обов’язкова реєстрація громадян у Державному реєстрі ні з моменту їх народження, ні з настанням певного віку.

9. Яким чином фізична особа може дізнатися про готовність РНОКПП, якщо облікова картка за ф. 1ДР або Заява за ф. 5ДР направлені через Електронний кабінет?

Відповідь: після направлення через Електронний кабінет Облікової картки фізичної особи – платника податків за формою № 1ДР (далі – Облікова картка за ф. 1ДР) або Заяви про  внесення  змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою № 5ДР (далі – Заява за ф. 5ДР) у відповідь надходять квитанції, які можна переглянути в меню «Вхідні/вихідні документи» приватної частини Електронного кабінету:

протягом одного робочого дня – квитанція з Відповіддю № 1 «Повідомлення про прийняття/неприйняття Облікової картки за ф. № 1ДР (Заяви за ф. № 5ДР)»;

в термін не пізніше трьох робочих днів – квитанція з Відповіддю № 2 Фінальна «Повідомлення про результати обробки» з інформацією про реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків та присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (внесення змін), яка свідчить про готовність реєстраційного номера облікової картки платника податків.

10. Яким чином ФО громадянин України може через свої релігійні переконання відмовиться від РНОКПП?

Відповідь: фізична особа, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, зобов’язана особисто подати до відповідного контролюючого органу Повідомлення фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків за формою № 1П (далі – Повідомлення), яке є водночас заявою для обліку в окремому реєстрі ДРФО (далі – окремий реєстр Державного реєстру), та пред’явити паспорт або документ, на підставі якого оформлюється паспорт вперше. У разі зміни прізвища, імені чи по батькові особа, крім паспорта, пред’являє свідоцтво про шлюб (за наявності), свідоцтво про розірвання шлюбу (за наявності), свідоцтво про зміну імені (за наявності).

Фізична особа подає Повідомлення до контролюючого органу за своєю податковою адресою (місцем проживання) або до будь-якого контролюючого органу у разі, якщо фізична особа перебуває за межами населеного пункту проживання.

Після приймання Повідомлення контролюючим органом здійснюється перевірка щодо наявності реєстрації фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків за реєстраційним номером облікової картки платника податків або в окремому реєстрі Державного реєстру - за серією та/або номером паспорта. Процедура перевірки щодо можливості внесення відмітки до паспорта здійснюється протягом трьох робочих днів від дня подання до контролюючого органу Повідомлення.

Спілкуйтеся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»:

https://t.me/infoTAXbot

Підписуйтеся на канали інформування ДПС :

https://t.me/tax_gov_ua

facebook.com/TaxUkraine/

youtube.com/TaxUkraine