Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Процедура ліквідації банківських установ під час «гарячої лінії»

, опубліковано 30 вересня 2021 о 11:05

В Головному управлінні ДПС у м. Києві 30 вересня 2021 року відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему: «Процедура ліквідації банківських установ».

Пропонуємо Вашій увазі відповіді на деякі запитання, які надійшли від платників податків під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія».

1. В яких випадках може бути ліквідований банк?

Відповідь: згідно з ст. 77 Закону України від 07 грудня 2000 року № 2121-ІІІ «Про банки і банківську діяльність» банк може бути ліквідований:

1) за рішенням власників банку;

2) у разі відкликання Національним банком України банківської ліцензії з власної ініціативи або за пропозицією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.

2. Хто має подавати повідомлення про закриття рахунків платників податків у разі ліквідації банку?

Відповідь: пунктом 3 розд. ІІ Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів,  затвердженого   наказом  Міністерства  фінансів  України від 18 серпня 2015 року № 721 (у  редакції  наказу Міністерства фінансів України від 09 липня 2019 року № 292) (далі – Порядок № 721), передбачено, що у разі ліквідації банку повідомлення про закриття рахунків платників податків (далі – Повідомлення) подає голова ліквідаційної комісії або ліквідатор чи уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку (далі – ліквідатор банку).

3. Як закриваються рахунки платників податків у разі проведення процедури ліквідації банку?

Відповідь: відповідно до п. 69.2 ст. 69 Податкового кодексу України (далі – ПКУ)  банки та інші фінансові установи зобов’язані надіслати повідомлення про відкриття або закриття рахунка платника податків – юридичної особи, у тому числі відкритого через його відокремлені підрозділи, чи самозайнятої фізичної особи до контролюючого органу, в якому обліковується платник податків, у день відкриття/закриття рахунка.

Пунктом 3 розд. ІІ Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18 серпня 2015 № 721 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 09 липня 2019 року № 292) (далі – Порядок № 721), передбачено, що у разі ліквідації банку повідомлення про закриття рахунків платників податків (далі – Повідомлення) подає голова ліквідаційної комісії або ліквідатор чи уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку (далі – ліквідатор банку).

Якщо ліквідатор банку не має можливості відправлення/приймання електронних Повідомлень з використанням телекомунікаційних мереж, то Повідомлення подається ліквідатором банку в паперовому вигляді (додатки 2, 3 та 4 до Порядку № 721) в день закриття рахунку особисто або надсилається поштою з повідомленням про вручення на адресу відповідного контролюючого органу, у якому обліковується платник податків. Повідомлення засвідчується підписом ліквідатора банку. Використання банком чи ліквідатором банку печатки не є обов’язковим.

4. Яким чином банки повідомляють контролюючі органи щодо прийняття рішення про їх ліквідацію або реорганізацію?

Відповідь: згідно з абзацом третім п. 11.1 розд. ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09 грудня 2011 № 1588 із змінами і доповненнями (далі – Порядок № 1588) банки повідомляють контролюючі органи щодо прийняття рішення про їх ліквідацію або реорганізацію з урахуванням порядку ліквідації (реорганізації) банків, встановленого Законом № 2121 та Законом України від 23 лютого 2012 року № 4452-VI «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб», та відповідно до п. 11.4 розд. ХІ Порядку № 1588.

5. Які документи зобов’язаний подати до контролюючих органів голова ліквідаційної комісії у разі ліквідації банку?

Відповідь: пунктом 11.4 розд. ХІ Порядку № 1588 встановлено, що у разі ліквідації банку голова ліквідаційної комісії або уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку протягом десяти днів від дня прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії зобов’язаний подати до кожного з контролюючих органів, у яких перебувають на обліку банк, його відокремлені підрозділи, такі документи:

заяву про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою № 8-ОПП;

інформацію про місце та строк приймання вимог кредиторів;

копію рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку;

копію рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про призначення уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку у разі відкликання Національним банком України банківської ліцензії за пропозицією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб або копію рішення загальних зборів банку про обрання ліквідаційної комісії у разі ліквідації банку за рішенням власників банку.

Згідно з п. 11.10 розд. XI Порядку № 1588 до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а також у день отримання запиту від суб’єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру (далі – ЄДР) у порядку інформаційної взаємодії між ЄДР та інформаційними системами Центрального контролюючого органу відомості:

про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП (додаток 14 до Порядку № 1588);

про узгодження плану реорганізації юридичної особи за формою № 31-ОПП (додаток 15 до Порядку № 1588) – у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи.

6. В який термін голова ліквідаційної комісії зобов’язаний подати документи до контролюючих органів у разі ліквідації банку?

Відповідь: пунктом 11.4 розд. ХІ Порядку № 1588 встановлено, що у разі ліквідації банку голова ліквідаційної комісії або уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію банку протягом десяти днів від дня прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії зобов’язаний подати до кожного з контролюючих органів, у яких перебувають на обліку банк, його відокремлені підрозділи, такі документи.

7. Які відомості та кому надаються при ліквідації  банку у разі наявності заборгованості зі сплати податків і зборів?

Відповідь: у разі наявності заборгованості зі сплати податків і зборів відомості за формою № 30-ОПП разом із додатками надсилаються (видаються) комісії з припинення (ліквідаційній комісії, ліквідатору) або особі, відповідальній за погашення грошових зобов’язань або податкового боргу, що є такою згідно з п. 97.4 ст. 97 глави 9 розд. II ПКУ за їх зверненням. Додатки до відомостей за формою № 30-ОПП видаються тими контролюючими органами, які їх сформували (п. 11.11 розд. XI Порядку № 1588).

8. Яким документом підтверджується відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадку ліквідації  банку?

 

Відповідь: відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою № 30-ОПП:

є єдиним документом, що підтверджує відсутність (наявність) заборгованості з податків, зборів у випадках припинення юридичних осіб, визначених Законом України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 755);

не може використовуватись у випадках, передбачених іншими нормативно-правовими актами, крім визначених у Законі № 755 та нормативно-правових актах, прийнятих відповідно до Закону № 755 (п. 11.15 розд. XI Порядку № 1588).

9. Яким чином фіксуються відомості про узгодження плану реорганізації?

Відповідь: дані про видачу, зокрема відомостей за формою № 30-ОПП, відомостей про узгодження плану реорганізації фіксуються в журналі за формою № 6-ОПП, а відмітки про їх видачу, дата видачі та номер запису у журналі заносяться до Єдиного банку даних юридичних осіб (п. 11.16 розд. XI Порядку № 1588).

10. В які терміни облікові справи платників податків здаються до архіву контролюючого органу?

Відповідь: відомості щодо підстави та дати зняття з обліку платника податків вводяться до Єдиного банку даних юридичних осіб. Облікові справи (реєстраційна та звітна частини) таких платників здаються до архіву контролюючого органу після закінчення звітного року (пп. 6 п. 11.17 розд. XI Порядку № 1588).

Спілкуйтеся з Податковою службою дистанційно за допомогою сервісу «InfoTAX»:

https://t.me/infoTAXbot

Підписуйтеся на канали інформування ДПС :

https://t.me/tax_gov_ua

facebook.com/TaxUkraine/

youtube.com/TaxUkraine